Ajankohtaista

Uutisia myynnin, johtamisen ja kehittämisen maailmasta

Mikä on Job Fit ja miksi sillä on väliä?

 

Tehtäväsopivuus (Job Fit) on asia, joka jokaisen yrityksen tulee ottaa huomioon tehdessään rekrytointipäätöksiä. Työhön soveltuvuus ei ole tärkeää vain palkattaessa. Sopivuus tehtävään tulee ottaa myös huomioon ylennettäessä tai siirrettäessä myyjä toisiin tehtäviin tai toiseen tiimiin. Sopivan tehtävän löytäminen lisää tuottavuutta, työntekijöiden tyytyväisyyttä ja vähentää vaihtuvuutta. 

Tehtäväsopivuudessa punnitaan arvoja, persoonallisuutta ja kompetensseja työn tehtävien ja vaatimusten suhteen. Tehtäväsopivuutta voi lisäksi tarkastella seuraavista näkökulmista: 

  • Henkilösopivuus: Voiko myyjä rakentaa menestyksekkäitä ja ammattimaisia asiakas- ja kollegasuhteita? Henkilösopivuus arvioi henkilöä suhteessa muihin työntekijöihin, kuten esihenkilöön määrittääkseen sen, millainen työskentelysuhde heillä mahdollisesti olisi.
  • Yrityssopivuus: Sopivatko henkilön arvot ja yrityksen missio tai toimintakulttuuri yhteen?
  • Tiimisopivuus: Voiko henkilö työskennellä menestyksekkäästi tiimissä? Vahvistaako hänen taitonsa tiimiä ja tuoko hän arvokkaita näkemyksiä yhteistyöhön? Jos henkilö tuntee olonsa mukavaksi työskennellessään kollegoidensa kanssa, on hän halukkaampi tuomaan esiin ideoitaan ja sitoutumaan työnantajaansa. 

Huonon tehtäväsopivuuden merkit 

Hyvän tehtäväsopivuuden ohella, on työnantajien tärkeää tunnistaa myös huonon tehtäväsopivuuden merkit. Huono sopivuus ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseessä olisi huono rekrytointi. Henkilöllä voi olla vahva substanssiosaaminen, mutta hän ei välttämättä toimi hyvin työtovereiden kanssa. Hänellä voi olla laaja kokemus, mutta ei ole kyvykäs hoitamaan jotain tiettyä tehtävänkuvaan liittyvää vastuuta. Toisin sanoen muutoin osaamiseltaan pätevä kandidaatti tai työntekijä ei välttämättä toimi hyvin tiimissä tai sovi yrityksen kulttuuriin. 

Huonon tehtäväsopivuuden syitä 

Huonoon sopivuuteen voi olla monia erilaisia syitä. Se voi johtua siitä, että työntekijä ei tunne saavansa ammatillista tyydytystä roolissaan. Ehkä hänen taitojaan ei hyödynnetä tehokkaasti tai hän kokee, ettei voi kehittyä nykyisessä työssään. Onko hänen tehtävänkuvansa riittävän selkeä ja tarkka? Huono tehtäväsopivuus voi johtua myös siitä, että työ saattaa vaatia enemmän tiettyä taitoa tai kokemusta, kuin mistä alun perin on keskusteltu. 

Milloin on aika keskustella huonosta tehtäväsopivuudesta? 

Työntekijällä voi aluksi olla hyvä sopivuus tehtävään, mutta ajansaatossa hän voi kasvaa ja kehittyä roolistaan. Kuinka tunnistaa työntekijät, joilla ei enää ole hyvää sopivuutta tehtävään ja kuinka auttaa heitä menestymään? Esihenkilön tulisi keskustella työntekijöiden kanssa säännöllisesti ura- ja kehitysodotuksista. Näissä keskusteluissa työntekijän tulee tuntea olonsa turvalliseksi keskustellessaan mahdollisuuksista, jotka kiinnostavat häntä, sekä myös haasteista, joita hän saattaa kohdata. Esihenkilön tulee tunnistaa se, onko työntekijällä edelleen hyvä sopivuus sen hetkiseen työrooliinsa.  

Lue lisää Chally -arviointimenetelmästämme tästä 

Panu Muhonen 0500 412068 tai Joel Falcken 050 5245874

Panu Muhonen